Lássuk a kérdést egy másik szempontból: kicsit hagy védjem a mérnöki mundért :) , szerintem a GPS csodálatos dolog (bár az orwelli nagy testvér vízióját sose szabad figyelmen kívül hagyni).
Régi vágya a tömegközlekedés írányítóinak, hogy az utakon lévő járműveiről pár méteres pontossággal (a rendszer bevezetése előtt: 100m) meg tudja mondani, hogy hol van éppen. Egy BKV méretű irányítási rendszerben, ha jól el van készítve hozzá az informatikai infrastruktúra - és nem 16 buszt fed le - számtalan előnnyel jár még az utasok számára is, nézzük a következő szituációkat:- * Baleset a Komjádi uszodánál, az Árpád fejedelem útja megreked, erről a buszoktól megkapott információ alapján a központ tájékoztatja az 'intelligens' jelzőtáblákat. Eközben mi épp a 86-os buszra várunk a kiscelli postánál meglátjuk a táblán, hogy bajság van: nyargalunk át a HÉV-hez...
- * Az útvonaltervező jó szolgálatot tehet például baleset miatti terelés, vagy például szokatlan, nem standard útvonalakon közlekedő pótlóbuszokra beugró vezetők számára.
- * Gyakran túlmelegedő alkatrészt hőmérséklet értékének adatgyűjtése és beküldése.
- * A jármű üzemanyag-fogyasztási, vagy áramfelvételi adatait monitorozni.
- * Budapesten lesz olyan kereszteződés, amelyben érzékelők figyelik, jön-e a busz, s milyen távolságban van. Ha nem borítja fel a forgalmi rendet, kicsit kivár a zölddel, amíg a busz áthalad, vagy - ha a busz késésben van - korábban fog zöldet adni.
A jelenlegi rádiós jeleket feldolgozó rendszer a BKV napi 1175 forgalomban lévő járműegységéből 618 buszon működik. Az elöregedett jelfeldolgozó központi berendezések elöregedtek és legfeljebb 1-2 évig működtethetők. A szűkös források miatt az új rendszer átadásáig (7-8 év) igyekeznek fenntartani a használhatóságát. A fejlesztés összhangban kell, hogy maradjon a Budapesti Közlekedési Szövetség, valamint az egységes chipkártyás tarifarendszer bevezetésével.
Amíg Budapesten tesztelnek, addig Debrecenben a város egyetlen villamos-vonalán 2006 nyara óta élesben működik a GPS rendszer (optikai kábeles átjátszás). Sőt a pécsi közlekedési vállalat buszait már most realtime nyomon lehet követni WAP-on.A most bemutatkozó GPS-rendszerhez hasonló működik több európai nagyvárosban is, például Londonban és Helsinkiben.
források:
http://www.e-government.hu/
http://www.origo.hu/techbazis/
http://www.sg.hu/
http://www.fn.hu/auto/
Legutolsó hozzászólások