Óbudai blog

Hírdess minket oldaladon:

Kiemelt partnerünk a Óbudakocsma

Kulturális partnerünk:
Óbudai Kulturközpont

Legutolsó hozzászólások

Hírdetés

Címkék

advent (10) ajánló (33) álomsziget (6) amfiteátrum (6) aquincum (21) aquincumi múzeum (14) árpád híd (24) árvíz (6) baleset (7) batthyány tér (8) bécsi út (27) békásmegyer (30) bicikli (15) bkv (29) bogdáni út (5) bor (5) buda (5) budai fonódó (7) budapest (42) bús balázs (48) cm (6) critical mass (8) csillaghegy (16) csobánka tér (17) demszky (7) demszky gábor (7) duna (10) északi összekötő (6) esztergom (5) étterem (34) eu (6) faluház (10) fesztivál (11) filatorigát (8) film (9) flórián tér (27) foci eb (5) fórum (6) fotó (10) fotók (6) főváros (17) fővárosi közgyűlés (5) fő tér (54) gastro (10) gasztro (12) gázgyár (11) gépház (9) goldberger (5) graffiti (7) hajógyári sziget (14) hellókarácsony (6) hév (26) jégpálya (7) kaszásdűlő (17) képek (5) kerékpár (19) kézilabda (5) kiállítás (5) kiscelli múzeum (10) kiscelli utca (11) kolosy tér (6) koncert (9) korcsolya (6) körforgalom (7) környezetvédelem (6) közlekedés (24) kultúra (8) lajos utca (10) lakótelep (5) m0 (19) margit híd (27) margit kórház (7) márton nap (25) máv (5) meghívó (9) megyeri híd (10) moszkva tér (5) mozi (6) múzeum (6) nánási út (6) nol (5) óbuda (113) óbudai nyár (21) óbudai társaskör (14) óbuda napja (5) obuda szobrai (5) önkormányzat (18) pacsirtamező utca (5) pályázat (7) panel (12) parkolás (12) parkoló (5) pünkösdfürdő (6) quimby (7) rakpart (5) róma (5) római (10) római part (15) san marco utca (6) sport (9) symbol (6) szentendre (10) szentendrei út (28) szentlélek tér (12) szépvölgyi út (6) sziget (22) sziget2008 (8) sziget fesztivál (5) szilveszter (8) színház (5) szőlő utca (7) tarlós istván (6) tímár utca (6) történelem (6) ünnep (5) véletlen utca (6) videó (15) villamos (13) vörösvári út (14) zichy kastély (13)

Óbuda több mint város!

Az Óbudai Blog egy szubjektív oldal, az irók kezét nem köti semmi és senki.

Nem ígérjük, hogy pártatlanok leszünk, de azt se, hogy pártosak. Ha valami érdekeset látunk, hallunk vagy gondolunk, akkor azt leírjuk.


Szerkesztőség emalcíme:
obudaiblog@gmail.com


Szeretettel várjuk olvasói leveleiteket, fényképeket Óbuda ünnep- és hétköznapjairól. Oldalunk folyamatosan társszerzőket keres! Érdekel közvetlen környezeted, kerületed? Óbuda számít rád, alkossunk közösen!
hit counters

Facebook rajongók

Óbudai blog on Facebook

Óbudai napi ebéd

Nincs megjeleníthető elem

GReader megosztások

Nincs megjeleníthető elem

Hírdetés

RSS


Óbudai trolibuszok

2009.10.16. 10:58 | night hawk | 1 komment

Címkék: történelem óbuda troli

A '20-as években Budapesten megindult az autóbuszhálózat kialakulása. Ekkoriban a legfontosabb szempont a villamos vonalhálózat kiegészítése volt, a villamosvasút által nem feltárt területek bekapcsolása a tömegközlekedésbe. Emellett a BSzKRt. szándéka szerint az autóbuszforgalom mintegy beindította volna a forgalmat azokon a vonalakon, ahová villamost terveztek. Részben ez a szándék vezette a a BSzKRt-t az első trolibuszvonal megépítésekor is: a BKVT már a háború előtt halogatta a villamosvonal kiépítését az Óbudai temetőhöz, és a BSzKRt. megalakuláskori terveiben is szerepelt ennek az útvonalnak villamossal való ellátása. A várható kis forgalom miatt kapóra jött ez a külterületi szakasz a trolibusz kipróbálására.

A T480-as már T jelzéssel, az Óbudai temető végállomásán.


A trolibusz az I. világháború után kezdett komolyabban elterjedni Angliából. Ekkoriban még kétségtelen előnyei voltak a kiforratlan autóbuszokhoz képest: a dízelbuszok elterjedése előtt olcsóbban lehetett üzemeltetni a trolikat amellett, hogy forgalomtechnikailag is kedvezőbbek voltak.

Az első trolibuszvonal Budapesten 1933. december 16-án nyílt meg a Vörösvári út és az Óbudai temető között 7-es számmal, később (1936. előtt) ezt T-re módosították. A troliknak az Óbudai kocsiszínben alakítottak ki tárolóhelyet. A vonalat már 1927. június 5. óta autóbusszal üzemeltette a SzAÜ, a számjelzés innen származott.

A vonal megnyitására három trolit szereztek be, kettőt a Ganz gyár készített, egyet pedig a MÁVAG gyár Brown-Boveri berendezéssel. A Ganz-troli a vonal megnyitása előtt elkészült, ekkor T100-as számot kapott. A forgalom beindulására ez módosult, és az autóbuszok számrendszerébe kerültek beszámozásra T470-es számon. A párja a T471 valószínűleg már eleve ezzel a számmal jött ki. Kevésbé ismert, hogy a Ganz ezt a trolibuszt az angol A.E.C. haszonjármű gyártó cég licence alapján építette. A licencért 150 fontot fizetett a Ganz gyár, valamint 50 fontot legyártott járművenként. A szerződés feltételei szerint a Ganz csak hazai műhelyben gyártathatott, cserébe viszont az A.E.C. lemondott arról, hogy Magyarországon képviseletet nyisson. A MÁVAG trolibusza eredetileg T.472-es lett, de ez is módosult T.480-ra (majd T480-ra). A BSzKRt. 1934-ben vásárolta meg ténylegesen a trolibuszokat.

Az acélvázas szerkezetű trolibuszok jellegzetes szögeltes alakúak voltak. A végsebességük 30-40 km/h körül alakult, de a merev felsővezetékrendszer miatt úthibáknál sebességkorlátozásokat kellett elrendelni a szedő kiugrásának elkerülése végett. Eredetileg csak piros lámpa jelezte a kiugrást, a BSzKRt. hamarosan egy berregőt is felszerelt. Külön lámpa jelezte a túlzott kitérést balra és jobbra. Az akkori előírásoknak megfelelően akkumulátoros fényszóróval, irányjelző intőkarral, emellett rendszámtáblával voltak felszerelve. Valószínűleg a trolikat a BSzKRt. színeinek megfelelően sárga-barnára fényezték.

A Boveri trolibusz elsőként Budapesten önműködő ajtóval volt felszerelve. Valószínűleg csak a középső tolóajtó működött sűrített levegővel, melyet főáramkörű EP szelepek vezéreltek. A Ganz trolikon kézi működtetésű ajtók voltak. Valószínűleg az első ajtót a vezető kezelte; mivel a vezető természetesen ülésben ült, az ajtót karos szerkezettel csukhatta.  A Boveri trolira fűtést is felszereltek.

Maga a 2,7 km hosszú trolivonal meglehetősen egyszerű vonalvezetésű volt, a két végén szimpla hurok volt. A vonalon nem volt váltó, szakasszigetelő, vezetékkeresztezés (sőt, úgy tűnik hogy talán egyetlen helyen sem volt szigetelés a vezetékben!). Hétköznap egy-kettő, vasárnap három kocsi volt forgalomban. A menetidő 8 perc volt.

A vezeték merev rendszerű volt, a későbbiekben nem ezt a rendszert alkalmazzák a belvárosban. A troliknak eredetileg görgős szedőjük volt, ezt azonban hamar besült; emellett a vezetéket is erősebben vette igénybe. Később áttértek vasbetétes áramszedőkre, amelyet olajkenéssel láttak el.

1941. szeptember 9. és november 9. között a trolibuszokat félreállították, ekkor építették át a járműveket jobbirányú közlekedésre alkalmasra. Ez idő alatt autóbusz pótolta a vonalat.  Az óbudai vonal története 1944. szeptember 21-én fejeződött be, amikor légitámadás alkalmával a trolivonal megrongálódott. Pótlására december 24-ig ismét autóbusz közlekedett.  A három trolibuszt igénybevétel hiányában félreállították.

A T471-es Ganz-trolibusz jobbirányúra való átépítése után.


1949. májustól a 70-es vonal megnyitása előtt a Városligetben az óbudai trolikkal kezdték meg a járművezetők felkészítését az MTB típusra. Ezután továbbra is mint tanulókocsi működött a T470-T471 és T480. A megnövekvő utasforgalom miatt 1953. augusztus 31-én a három troli újra személyszállító állományba került. Ekkor valószínűleg bordóra is festették őket. A kocsik azonban már nem sokáig, 1955-ig voltak csak forgalomban. A T470-est 1955. januárjában, a T471, T480-ast pedig 1955. decemberében selejtezték. Ezután még használták a trolik szekrényét végállomási tartózkodónak, szürkére festve (például a Keleti pályaudvari végállomáson).

forrás:Villamosok.Hu

Blogunk ezzel a hírdetéssel a Bloggerúnió tagjaként a civil szervezeteket támogatja.

A bejegyzés trackback címe:

https://obudai.blog.hu/api/trackback/id/tr791453793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudósító 2009.10.17. 16:50:55

A napokban vettem észre, hogy egy tábla jelzi ezt a 17-es villamos végállomásánál.Örülök ennek a cikknek!
süti beállítások módosítása