Június végéig be kell zárni a Bogdáni úti buszpályaudvart, mivel egy harminc évvel ezelőtti adminisztratív hiba következtében a telek magántulajdonba került. Óbuda polgármestere a közérdekre hivatkozva kisajátítaná az értékes területet.
Hét évig tartó pereskedés után a Legfelsőbb Bíróság úgy döntött, az Estivo Kft.-nek ítéli oda a kaszásdűlői lakótelep mellett található Bogdáni úti BKV buszpályaudvar telkét. A történet szálai harminc évvel ezelőttre nyúlnak vissza: a Fővárosi Tanács 1979-ben építette fel az új lakótelepet kiszolgáló buszvégállomást. Annak idején kisajátítottak két olyan ingatlant, amely az Express Ifjúsági és Diák Utazási Iroda kezelésében állt. Az irodát ugyan annak rendje és módja szerint kártalanították, de a kezelői jog megszűnését elfelejtették bejegyezni a földhivatalban. A rendszerváltozás után valakik észrevették az adminisztratív bakiban rejlő lehetőséget, és az Express jogutódjaként bejegyeztették tulajdonjogukat a telekre. A tulajdonosi jogokat 1998 óta magának követelő Estivo Kft.-ről a szemfülességén kívül nem sokat tudni, a hírek szerint egyik résztulajdonosa egy liechtensteini cég. Az Estivo szerepe legfeljebb annyi a történetben, hogy a Szentendrei út mellett fekvő, áruházvagy irodaház-építésre kitűnően alkalmas telket megszerezze, és busás haszonnal továbbadja a tényleges beruházónak. A Főpolgármesteri Hivatal korábban felajánlott a cégnek egy azonos értékű csereingatlant, a Tétényi úti üzletközpontot, de a megállapodás végül nem jött létre, mivel a főváros vezetése meggondolta magát. Az Estivo a jogerős bírósági döntés birtokában felszólította a BKV-t, hogy június végéig ürítse ki és adja át a buszpályaudvart. A kft. ráadásul viszszamenőleg egymilliárd forintot követel a fővárostól, amiért a telket "jogtalanul" használta. A bírói döntés értelmében a környező utcákat is meg kell szüntetni.
Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere május 20-án felszólította Demszky Gábor főpolgármestert, hogy haladéktalanul intézkedjen az ingatlan kisajátításáról, mivel a III. kerület lakói számára létfontosságú a buszvégállomás megtartása. A főváros erre a kérésre egyelőre nem reagált. A kerületi önkormányzat kezében azonban maradt még egy adu: a fővárosi szabályozási keretterv szerint a telek csak tömegközlekedéssel kapcsolatos építmények elhelyezésére szolgál, és a kerület nem támogatja ennek megváltoztatását. Bús Balázs kilátásba helyezte azt is, hogy változtatási tilalmat rendelnek el a területre, ami legfeljebb három évre minden további építkezést meggátolna.
A Bogdáni úti pályaudvar három buszjárat, a 6-os, a 86-os és a 118-as végállomása. A Nyugati pályaudvartól induló 6-os és az Újbuda felől érkező 86-os a III. kerület legfontosabb buszvonalai közé tartozik, a rövidebb 118-as a kaszásdűlői lakótelepet látja el. Amennyiben a főváros nem hajlandó a milliárdos költséggel járó kisajátításra, kétféle forgatókönyv képzelhető el. Felmerült az a lehetőség, hogy a BKV összébb húzza magát, és a Reviczky utca felőli szomszédos füves területen alakít ki új várakozóhelyet. Amennyiben ez pénzügyi okok miatt nem kivitelezhető, mindhárom buszjárat útvonalát át kell tervezni. A 118-as esetében a legkönnyebb a helyzet, mivel ennek vonalvezetése nem túl praktikus, mindenképpen megérett a változásra. A paraméterkönyvben is rögzített tervek szerint a járatot meghosszabbítanák a Szentlélek térig, másik végállomását pedig az óbudai vasútállomás előtt alakítanák ki. A lakótelepet Óbuda központjával összekötő hosszabbításra a Bogdáni úti végállomás sorsától függetlenül szükség van. Nehezebb megoldást találni a 6-os és a 86-os problémájára. A 86-os esetében felmerülhet, hogy két megállóval rövidebb útvonalon, csak a Szentlélek térig közlekedjen, bár ennek a kaszásdűlőiek valószínűleg nem örülnének. A 6-ost összevonhatják a vasútállomásig járatott 118-assal - ebben az esetben vonatpótló buszként működhetne az Újpesti vasúti híd tervezett lezárása alatt -, vagy meghosszabbíthatják a Pók utcai lakótelepig, esetleg az északabbi Újmegyeri térig. A Bogdáni úti huzavona egyedüli biztos nyertesei egyelőre az ingatlanspekulánsok - a kaszásdűlőiek számára még nem tudni, mit hoz a jövő.
Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere május 20-án felszólította Demszky Gábor főpolgármestert, hogy haladéktalanul intézkedjen az ingatlan kisajátításáról, mivel a III. kerület lakói számára létfontosságú a buszvégállomás megtartása. A főváros erre a kérésre egyelőre nem reagált. A kerületi önkormányzat kezében azonban maradt még egy adu: a fővárosi szabályozási keretterv szerint a telek csak tömegközlekedéssel kapcsolatos építmények elhelyezésére szolgál, és a kerület nem támogatja ennek megváltoztatását. Bús Balázs kilátásba helyezte azt is, hogy változtatási tilalmat rendelnek el a területre, ami legfeljebb három évre minden további építkezést meggátolna.
A Bogdáni úti pályaudvar három buszjárat, a 6-os, a 86-os és a 118-as végállomása. A Nyugati pályaudvartól induló 6-os és az Újbuda felől érkező 86-os a III. kerület legfontosabb buszvonalai közé tartozik, a rövidebb 118-as a kaszásdűlői lakótelepet látja el. Amennyiben a főváros nem hajlandó a milliárdos költséggel járó kisajátításra, kétféle forgatókönyv képzelhető el. Felmerült az a lehetőség, hogy a BKV összébb húzza magát, és a Reviczky utca felőli szomszédos füves területen alakít ki új várakozóhelyet. Amennyiben ez pénzügyi okok miatt nem kivitelezhető, mindhárom buszjárat útvonalát át kell tervezni. A 118-as esetében a legkönnyebb a helyzet, mivel ennek vonalvezetése nem túl praktikus, mindenképpen megérett a változásra. A paraméterkönyvben is rögzített tervek szerint a járatot meghosszabbítanák a Szentlélek térig, másik végállomását pedig az óbudai vasútállomás előtt alakítanák ki. A lakótelepet Óbuda központjával összekötő hosszabbításra a Bogdáni úti végállomás sorsától függetlenül szükség van. Nehezebb megoldást találni a 6-os és a 86-os problémájára. A 86-os esetében felmerülhet, hogy két megállóval rövidebb útvonalon, csak a Szentlélek térig közlekedjen, bár ennek a kaszásdűlőiek valószínűleg nem örülnének. A 6-ost összevonhatják a vasútállomásig járatott 118-assal - ebben az esetben vonatpótló buszként működhetne az Újpesti vasúti híd tervezett lezárása alatt -, vagy meghosszabbíthatják a Pók utcai lakótelepig, esetleg az északabbi Újmegyeri térig. A Bogdáni úti huzavona egyedüli biztos nyertesei egyelőre az ingatlanspekulánsok - a kaszásdűlőiek számára még nem tudni, mit hoz a jövő.
Legutolsó hozzászólások